Agora
Numele forumului cat si aceasta descriere pot fi modificate accesind meniul ADMIN -> OPTIUNI
Lista Forumurilor Pe Tematici
Agora | Inregistrare | Login

POZE AGORA

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
OnutzaGirl din Galati
Femeie
24 ani
Galati
cauta Barbat
24 - 51 ani
Agora / Cărți īn limba romīnă / Pascal Quignard  
Autor
Mesaj Pagini: 1
Constantinis
Administrator

Din: pulbere de stele
Inregistrat: acum 6 ani
Postari: 9154
•  Terasă la Roma  doc (270 kbit)


pus acum 6 ani
   
Constantinis
Administrator

Din: pulbere de stele
Inregistrat: acum 6 ani
Postari: 9154
Terasă la Roma


MediaFire


pus acum 4 ani
   
Constantinis
Administrator

Din: pulbere de stele
Inregistrat: acum 6 ani
Postari: 9154
Pascal Quignard - Sexul și spaima
pdf              866 kbit

     „Sexul şi spaima” pare a confirma că nimic din epoca modernă n-a fost necunoscut anticilor.
Diferenţa dintre noi, oamenii de-acum şi ei, oamenii de-atunci este că anticii erau mai direcţi, spuneau
lucrurilor pe nume şi se comportau cīt se poate de firesc īn faţa unor situaţii care pe noi ne fac să
gīndim īntr-un fel şi să acţionăm, sub constrīngerea presiunii sociale, cu totul altfel.
     Scriitorul francez spune că pornografia (cuvīntul) a apărut īn Atena īn jurul anului 410 ī.e.n., cīnd
pictorul  „Parrhasios o iubea pe tīrfa Theodoteea şi a pictat-o goală.”
     Cartea merge pe studiul comparativ al libertăţilor şi constrīngerilor sexuale īn Roma antică, respectiv
īn Grecia aceleiaşi epoci.
     „N-a existat niciodată homosexualitate, nici greacă, nici romană. […] Nici grecii, nici romanii n-au
făcut niciodată distincţie īntre homosexualitate şi heterosexualitate. Ei făceau distincţie īntre activitate şi
pasivitate. Ei opuneau falusul tuturor orificiilor.”
     La Atena, prostituarea masculină avea consecinţe foarte grave: pierderea drepturilor civile. Mai mult,
un homosexual prins că face politică era condamnat la moarte.
     Romanii erau de principiul c㠄Pasivitatea constituie o crimă pentru un bărbat născut liber, pentru un
sclav - este o datorie absolută, pentru un libert - este un serviciu pe care are datoria să-l facă stăpīnului
său.”
     Īn antichitatea romană, „oricare cetăţean poate să facă orice pofteşte unei femei nemăritate, unei
concubine, unui libert, unui sclav.”
     De altfel, “Singurul model de sexualitate romană este «dominatio dominus»  asupra celuilalt. Violul
īn interiorul stărilor inferioare este normal.”
     Ştim īnţelesul cuvīntului „virtute”. După Pascal Quignard, īn antichitate virtute īnsemna potenţă
sexuală. Orice bărbat activ sexual şi nonsentimental era considerat cinstit. Īn acelaşi timp, „orice plăcere
pusă īn serviciul celuilalt este josnică, şi din partea unui bărbat constituie un indiciu al lipsei de «virtus»,
de virilitate […].”  Adic㠄impotentia.”
     Sentimentele faţă de o altă persoană, chiar faţă de persoana din propria căsnicie erau considerate
„ca o victorie a desfrīului.”
     Autorul spune c㠄din pricina iubirilor ei, August a exilat-o pe fiica sa, Iulia, īn minuscula insulă
Pandataria din largul coastelor Campaniei. Tiberiu, soţul ei, a confirmat acest exil. Iulia a decedat la
sfīrşitul anului 14. Tacit spune că tristeţea a determinat-o să nu se mai atingă de bucate şi că s-a lăsat
să moară.”
     Tiberiu era mereu nemulţumit că din cauza īnălţimii sale prea mari trebuia mai tot timpul să se
aplece. Īi plăcea mult vinul roşu, pentru că semăna cu sīngele şi “Nu se tundea decīt cīnd era lună nouă.
Avea īntotdeauna mare grijă să facă urările de rigoare celui ori celei ce strănuta."
     Oare obiceiul nostru de a face urări celui/celei care a strănutat are rădăcinile īn Roma antică? Tot
despre Tiberiu, Pascal Quignard scrie:
     „Era īntotdeauna īnsoţit de un astrolog. Īi plăcea să i se citească din greci, precum şi expunerile
retorilor, discuţiile filosofice. A trăit īnconjurat de literaţi. Īşi acoperea faţa cu plasturi. A refuzat
īntotdeauna să fie văzut de medici. I-a dispreţuit īntotdeauna. Tacit relatează că, īnainte de a muri,
Tiberiu l-a respins pe medicul Charicles, la Misen, spunīnd că acela care a trăit un număr atīt de mare
de ani īn trupul său cunoaşte mult mai bine «locuinţa» decīt «un vizitator de un ceas».”
     Tot din cartea aflăm ( sau ni se confirmă ceea ce ştiam) c㠄Īn limba greacă pictorului i se spune
zographos (cel care scrie o persoană vie). Īn latină i se spune artifex (cel care face o artă, o operă
artificialis).”
     Pictorii şi sculptorii Greciei antice, admirați şi ca literaţi erudiţi, erau preţuiţi la cele mai īnalte cote de
comunitate. „Adunarea amfitrionilor, marele consiliu al Greciei, a dispus ca pictorului Polignot să i  se
ofere īn tot locul ospitalitate publică şi ca toate cheltuielile datorate găzduirii lui să revină oraşului īn
care el va dori să se oprească pentru o vreme.”
     După cum se vede, nobilul obicei de a da pictorilor şi sculptorilor īntreaga preţuire vine din vremurile
antice. Platon era de altă părere...Īi ponegrea pe aceşti artişti, zicīndu-le că nu sīnt altceva decīt nişte
„manuale".
     Referitor la semnificaţiile titlului cărţii scriitorului francez īn antichitate, sexul şi spaima erau două
noţiuni strīns legate. Aflăm că, după spusele lui Tacit, „soţiile vechilor germani, īn cursul luptei, īşi
dezgoleau sīnii  pentru a-i face pe soţii ori pe fiii lor să se teamă de captivitatea iminentă, īn caz că
victoria nu era de partea lor.”
     Trogus Pompeius, un istoric roman din secolul I ī.e.n., povesteşte că īntr-un război al perşilor cu
mezii, mamele şi soţiile perşilor, care se retrăgeau considerīndu-se īnvinşi  „au venit īn fuga mare la ei,
şi-au ridicat poalele şi, expunīndu-şi spre ei organul obscen, i-au īntrebat cu sarcasm dacă nu doreau să
se refugieze īn uterul mamelor sau al soţiilor. Atunci, parcă siliţi de vederea acestei goliciuni, perşii şi-au
reconstituit rīndurile şi i-au luat la goană pe duşmani.”
     Oricum ar fi fost, e clar că pentru antici sexul şi dragostea erau două noţiuni care nu aveau nimic īn
comun. „Plutarh relatează că hetaira Lais, după ce i s-a dăruit lui Aristip, şi-a īnfăşurat din nou sīnii.
Apoi i-a declarat lui Aristip că nu-l iubeşte. El i-a răspuns că nu s-a gīndit vreodată că vinul şi peştele ar
fi īndrăgostiţi de el, şi cu toate acestea bea vinul şi mănīncă peştele cu cea mai mare plăcere.”
     Cu toate aceste consemnări, Quignard reaminteşte o foarte apreciat㠄definiţie” a dragostei, care
aparţine tot lui Plutarh: „un om īndrăgostit permite sufletului său să trăiască īn corpul altuia"
     Cīnd dragostea apare, (cum ar putea fi oprită?), mersul lucrurilor este īntr-un singur sens   (cel puţin
la īnceput). Autorul cărţii aminteşte faptul c㠄Aristotel spunea că oamenii, după ce au aruncat pietrele,
nu mai au putinţa să le mai prindă.”
     Seneca fiul e şi mai filozof. El spunea că din moment ce omul pleacă pe un drum, inclusiv cel al
dragostei, acelaşi om „nu poate să nu ajungă acolo unde ar fi putut să nu se ducă".
     Spaimele principale (dacă pot se poate spune aşa) pe care le descoperă autorul cărţii sīnt trei:
pīntecele femeii (văzut ca locul unde se dezvoltă viitoarea fiinţă umană), locul femeii preferat de toţi
bărbaţii normali şi, īn sfīrşit, mormīntul. Primele două spaime au legătură cu singurătatea fiecăruia
dintre noi, acea singurătate trăită īn īntuneric. Quignard spune: „Cele două spaime dintīi au legătură cu
īntunericul şi singurătatea, īntunericul īnseamnă absenţa vizibilului. Singurătatea - absenţa mamei sau
absenţa obiectelor care o īnlocuiesc. Oamenii cunosc aceste spaime: să cadă din nou īn imensitatea
abisului diform şi negru al uterului, teama de a redeveni fetus, teama de a redeveni animal, teama de a
se īneca, frica de a se arunca īn gol, groaza de a īntīlni non-umanul.”
     Pascal Quignard explică foarte exact termeni ca spaima, tema, angoasa, pe care avem tentaţia să-i
considerăm sinonimi. Īn realitate, „Spaima, teama, angoasa nu sīnt termeni sinonimi. Angoasa aşteaptă
pericolul pentru care, crede ea, se pregăteşte. Faptul de a te teme presupune o sursă cunoscută a fricii.
Īn ceea ce priveşte spaima, ea indică starea care survine cīnd nimereşti īntr-o situaţie periculoasă pe
care nimic nu ţi-a permis s-o anticipezi. Spaima este legată de surpriză.”
     Şi sexul şi spaimele se pot īnţelege īn diferite moduri, de la om la om. Să ne amintim ce spunea
actorul Peter Ustinov: „Sexul este o conversaţie dusă la bun sfīrşit prin alte mijloace”.




fileshare


MediaFire

pascal quignard pascal quignard sexul și             866

20.5KB


pus acum 4 ani
   
Constantinis
Administrator

Din: pulbere de stele
Inregistrat: acum 6 ani
Postari: 9154
Pascal Quignard - Toate diminețile lumii
pdf         289 kbit

     Toate diminețile lumii este o carte plină de melancolie reținută, care nu explodează īn
patetisme sau īn lamentații, ci propune o reflecție discretă și asupra altor teme, precum straturile
memoriei sau limitele limbajului. Solitudinea și tăcerea devin aici sonore, pline de uman.
     După moartea soției, Domnul de Sainte Colombe rămīne nemīngīiat, se retrage din lume și se
dedică muzicii, devenind un maestru reputat, dar īnsingurat, care va refuza chiar și să meargă la
curtea regelui. Preferă scīndurile cocoțate īn dud, căci īși construise o baracă īn grădină, unde
exersează și cīte 15 ore pe zi, oferind, din cīnd īn cīnd, concerte īmpreună cu cele două fiice ale
sale.
     Trăiește atīt de rupt de lume și senzația că īși aparține numai lui este atīt de puternică și de
tonică, īncīt nimic nu īl va face să renunțe la această īnsingurare; dureroasă și minunată
deopotrivă. Ceea ce pentru alții trece drept trufie, pentru el e singura șansă de a-și apăra
omenescul profund, adevărul lăuntric căruia īi rămīne fidel. E un „demodat” care rămīne neclintit īn
fața ordinelor regale, reacțiile sale defensive fiind categorice, ba chiar agresive, strigīnd către
trimisul regelui, abatele care īși etala generozitatea de a-l scoate din noroi și zdrențe: „mai bine
să-mi lumineze mīinile soarele asfințitului decīt aurul pe care mi-l oferă el. Mai bine cu straiele
mele de dimie decīt cu perucile voastre īnfoiate. Mai bine cu găinile mele decīt cu violoniștii
regelui, mai bine cu porcii mei decīt cu sfinția voastră […] Sīnteți cu toții niște īnecați. De aceea
īntindeți mīinile. Și nu vă ajunge că vă īnecați, dar vreți să-i trageți și pe alții după voi”. Īn
construirea acestui personaj, găsim proiectată īnsăși personalitatea autorului care, īn 1994,
demisiona din toate funcțiile deținute la Gallimard, dedicīndu-se, ca și Colombe, doar artei sale,
declarīnd că e mult mai fericit să fie liber și solitar.



fileshare



MediaFire

pascal quignard pascal quignard toate        289 kbit    lumii este

21.2KB


pus acum 4 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la