Constantinis
Administrator
Din: pulbere de stele
Inregistrat: acum 6 ani
Postari: 9154
|
|
Greșeli fatale 7 dintre cele mai grave dezastre inginerești din istorie
Fără īndoială, ingineria a avut și continuă să aibă parte de realizări admirabile. Pe umerii inginerilor și constructorilor stă o responsabilitate uriașă, pentru că o mică greșeală de calcul sau de comunicare poate produce dezastre inimaginabile.
Iată, așadar, povestea cītorva dintre cele mai mari catastrofe inginerești ale tuturor timpurilor.
1. Inundația din Johnstown, o consecință a neglijenței
Johnstown era un oraș prosper din centrul statului american Pennsylvania. Localitatea era cunoscută drept un centru important al industriei oțelului.
Dar dezastrul avea să lovească īn 1889, din cauza unui baraj prost conceput și neglijat de autorități. Barajul South Fork ținea sub control lacul Conemaugh, care se afla īn apropierea orașului.
Deși părea o construcție solidă, barajul nu a putut face față cantității imense de apă adunate īn urma ploilor din acel an. Din cauza presiunii, barajul a cedat și a provocat un dezastru de mari proporții.
Potrivit rapoartelor, 2.209 oameni au murit īn ceea ce avea să rămīnă īn istorie drept Marea Inundație din 1889. Mai mult, pagubele aduse s-au ridicat la 17 milioane de dolari, o sumă uriașă pentru acele vremuri.
Īn urma inundațiilor, orașul Johnstown a fost aproape ras de pe fața pămīntului.
2. Podul prăbușit de două ori
Cu o lungime de 548 de metri, Podul Quebec este cel mai mare pod īn consolă din lume. El a fost construit cu mari eforturi, dar și cu pierderi de vieți omenești.
Īn cursul construcției, podul a fost protagonistul a două prăbușiri. Prima a avut loc pe 29 august 1907. La momentul prăbușirii, care s-a petrecut din cauza unei erori de proiectare, muncitorii lucrau la brațul consolei.
Īn urma evenimentului, 55 de oameni au murit prin īnecare sau striviți sub bucățile desprinse din pod. Īn ciuda acestui eveniment tragic, inginerii nu s-au dat bătuți.
Au decis să reīnceapă construcția, ranforsīnd corzile inferioare ale consolei. Din păcate, tragedia a lovit din nou. Pe 11 septembrie 1916, porțiunea centrală a podului s-a prăbușit și a ucis 13 muncitori.
S-a estimat că pagubele rezultate īn urma celor două dezastre au fost de 22 de milioane de dolari. Incidentele au arătat umanității rezultatele dezastruoase ale erorilor de inginerie și ale supravegherii necorespunzătoare.
Totuși, podul a fost finalizat īn 1919 și funcționează și īn ziua de astăzi.
3. Podul Tacoma Narrows, un caz-școală
Construit īn anii 30, Podul Tacoma Narrows, din statul american Washington, era al treilea cel mai mare pod cu suspensie din lume.
Construcția a fost inaugurată īn 1940, dar īn același an avea să provoace un dezastru care a schimbat pentru totdeauna normele din construcții.
Cel care a realizat proiectul a fost inginerul Leon Moisseiff, care a conceput un pod mult mai flexibil decīt standardele acceptate. Din păcate, Moisseiff nu și-a dat seama ce consecințe dezastruoase avea să aibă opera sa.
Pe 7 noiembrie 1940, zona a fost lovită de vīnturi puternice, cu viteza de peste 60 de kilometri pe oră. Din cauza vīnturilor, podul a īnceput să se clatine.
Deși era fabricată din oțel-carbon foarte rezistent, construcția nu a făcut față oscilațiilor violente, iar podul s-a prăbușit. Din fericire, nu au existat victime, dar pagubele s-au ridicat la 6,4 milioane de dolari.
Īn urma evenimentului, autoritățile au ajuns la concluzia că, după cum fusese proiectat, prăbușirea podului era inevitabilă. Pentru ca astfel de accidente să nu mai aibă loc, autoritățile au īnăsprit normele din construcții.
4. Barajul care a ucis sute de mii de oameni
Prăbușirea barajului Banqiao, din China, īn 1975, este probabil cel mai mare dezastru din istoria ingineriei. Deși evenimentul este astăzi aproape uitat, se estimează că īn urma lui au murit īntre 171.000 și 230.000 de oameni.
Alte 11 milioane de oameni au fost relocate. Barajul Banqiao a fost construit pe fluviul Ru și a īnceput să funcționeze īn iunie 1952.
Construcției i se spunea barajul de fier și toată lumea considera că e imposibil de distrus. Totuși, pe parcursul construcției, hidrologul Chen Xing a avertizat asupra construirii prea multor baraje și rezervoare.
Aceasta, spunea el, putea să ducă la creșterea nivelului apei peste nivelul de siguranță. Consecința ar fi fost, fără īndoială, o catastrofă de proporții.
Īn loc să-i asculte criticile, guvernul chinez l-a eliminat pe Chen Xing din proiect. Din păcate, īnsă, avertismentele hidrologului s-au adeverit.
Īn august 1975, barajul Banqiao a cedat. Se estimează că inundația a ucis īntre 171.000 și 230.000 de oameni și a forțat 11 milioane de oameni să-și caute o altă casă.
Mai mult, dezastrul a cauzat o pierdere economică uriașă, de aproximativ 1,6 miliarde de dolari. Dezastrul a fost rezultatul proiectării și mentenanței defectuoasă, dublate de ridicarea prea multor baraje īn regiune.
Taifunul Nina, care tocmai lovise regiunea, a grăbit dezastrul.
5. Hotelul care s-a prăbușit peste oaspeți
Un alt dezastru ingineresc de proporții a avut loc īn 1971, la hotelul Hyatt Regency din Kansas City. Nenorocirea a lovit pe 17 iulie 1981, cīnd două pasarele adiacente s-au prăbușit direct īn holul hotelului.
Īn acel moment, īn hotel avea loc o petrecere, iar īn hol se aflau peste 1.600 de oameni. Dintre aceștia, 114 au murit și alți 216 au fost răniți. Mai mult, pagubele s-au ridicat la cāteva milioane de dolari.
Dar ce se īntāmplase, de fapt? Ce provocase această tragedie? Investigațiile au arătat că, īn timpul construcției, inginerii au descoperit o eroare de proiectare.
Īn loc să refacă proiectul, ei s-au hotărāt să o repare printr-o modalitate care a avut ca rezultat construirea celor două pasarele adiacente la etajele doi și patru.
Īnsă acest artificiu a pus presiune pe acoperișul holului, care la un moment dat a cedat. Investigațiile au arătat că designul tiranților era eronat și că exista o eroare gravă īn sistemul de suspensie al pasarelelor.
6. O scurgere de gaz care a afectat trei generații
Catastrofa de la Bhopal, India, din 1984, este cel mai mare dezastru industrial din istorie. Nenorocirea a avut loc la fabrica de pesticide Union Carbide India Limited din Bhopal.
După miezul nopții, pe 3 decembrie 1984, īn timp ce īntreaga țară dormea, 4,5 tone de derivat gazos de cianură s-au eliberat īn atmosferă. Scurgerea de gaz a ucis mii de oameni īn numai cīteva ore.
Oficial, numărul morților s-a ridicat la 3.787. Totuși, mai devastatoare au fost efectele pe termen lung. Īn jur de 558.000 de oameni au fost răniți, dintre care 3.900 au suferit handicapuri permanente.
Accidentul i-a costat pe proprietarii UCIL peste 520 de milioane de dolari. Investigațiile au arătat că īn rezervorul cu gaz se afla un volum mare de apă.
Astfel, a avut loc o reacție chimică toxică, care a forțat deschiderea valvei de evacuare și a permis scurgerea gazului. Dezastrul a fost atīt de mare, īncīt a treia generație de copii născuți īn Bhopal, la 34 de ani de la tragedie, īncă suferă de diferite boli.
7. Cel mai mare dezastru ecologic al secolului
Explozia platformei petroliere Deepwater Horizon și deversarea de petrol din Golful Mexic a fost cel mai grav dezastru ecologic provocat de oameni.
Totul a īnceput pe 20 aprilie 2010, la o adīncime de 1.500 de metri, puțul de petrol al platformei deținute de compania British Petroleum a explodat.
11 muncitori au decedat, iar alți 17 au fost răniți. Două zile mai tīrziu, platforma īn flăcări s-a prăbușit, iar petrolul a īnceput să se scurgă īn mare.
Deși autoritățile au īncercat să diminueze consecințele, ele au fost dezastruoase pentru viața marină. Deversarea masivă de petrol a ucis sau vătămat peste 102.000 de păsări, 6.165 de țestoase marine, 25.900 de mamifere marine și un miliard de pești.
Golful adăpostea peste 8.332 de specii, dintre care unele pe cale de dispariție. De asemenea, pagubele materiale au fost estimate la 61,60 de miliarde de dolari.
Investigațiile ulterioare au arătat că principala cauză a dezastrului a fost un puț de forare prost gīndit. Puțul nu avea suficient ciment īntre carcasa de producție de 18 centimetri și carcasa de protecție, care avea aproape 25 de centimetri.
Un alt motiv al dezastrului a fost mecanismul de prevenire a scurgerilor, care nu a reușit să izoleze și să controleze puțul de foraj.
Mai mult, guvernul american a declarat că puțul a fost sigilat pe data de 19 septembrie, īnsă rapoarte ulterioare au arătat faptul că īn zona puțului īncă existau scurgeri.
|
|