Constantinis
Administrator
Din: pulbere de stele
Inregistrat: acum 6 ani
Postari: 9154
|
|
Vacanțele domnului Hulot (1953) Les vacances de Monsieur Hulot
Producție: Discina Film, Cady Films, Specta Films Franța
Cel de-al doilea lungmetraj al lui Jacques Tati și filmul care i-a adus notorietate ca regizor, Les vacances de Monsieur Hulot deschide seria celor patru filme īn centrul cărora cineastul īși va plasa personajul-semnătură, lunganul neīndemīnatic care merge parcă īmpiedicīndu-se de el īnsuși, ușor adus de umeri, executīnd la tot pasul un soi de plecăciuni reținute īn īncercarea (zadarnică !, și aici intervine ceea ce Tati numește stropul de dramă fără de care comedia nu poate exista) de a căpăta bunăvoința unor oameni īn mijlocul cărora nu se poate adapta. Cu mașina lui īnvechită care merge hurducăindu-se, duduind la tot pasul de-ai zice că acuș-acuș are să se rupă īn bucăți, pe care o depășesc rīnd pe rīnd automobilele noi, mai arătoase și mai rapide ale celorlalți turiști, cu pantalonii lui prea scurți care lasă să i se īntrevadă șosetele īn dungi, cu o pălărie fără formă īndesată pe cap, bolborosind cuvintele din cauza pipei pe care o ține īn gură, Monsieur Hulot distonează din prima clipă cu ceilalți turiști care īnțeleg să īși petreacă vacanța repetīnd zi după zi, aproape mecanic, același set de acțiuni monotone. Viziunea lui Tati nu este īnsă una condescendentă, funcționīnd mai degrabă ca o formă de observație a doua dinamici sociale incompatibile care se ciocnesc inevitabil, decīt ca o critică a conformismului burghez. Umorul īnsuși se naște din această formă de observație și nu din superioritatea detașată cu care spectatorul ar putea privi stīngăciile lui Hulot. Sigur că atunci cīnd, vrīnd să ajute o domnișoară să īși ducă bagajul voluminos īn interior, ia o altă valiză drept treaptă și calcă īn gol ducīndu-se grămadă cu tot cu bagaj prin ușa īntredeschisă, prin salonul casei și īnapoi afară, īn curtea din spate, printr-o altă ușă, nu putem decīt să ne amuzăm pe seama īmpiedicatului Monsieur Hulot. Īnsă umorul lui Tati nu este crud. La finalul gagului, Hulot nu cade cu tot cu bagaje spre umilirea lui totală, ci se redresează la timp pentru apariția domnișoarei căreia īi oferise ajutorul. Stīngăcia a rămas īntre noi, spectatorii, și Monsieur Hulot. Īn altă parte, aflat pe plajă, Monsieur Hulot vede un domn ce pare să spioneze pe cineva care se schimbă. Spectatorul asemenea. Drept urmare, nu putem decīt să ne bucurăm cīnd Hulot īi trage domnului īn cauză un șut īn fund. Asta numai preț de cīteva clipe, pīnă cīnd cadrul este ajustat și vedem că domnul suspectat făcea, de fapt, o fotografie familiei sale. De data asta, stīngăcia e īntre noi, spectatorii și Hulot, īn sensul īn care rīsul nostru satisfăcut care a īnsoțit șutul lui Hulot, ne-a făcut părtași la īncurcătura lui. Și mai mult. Īn alte momente, ca de pildă īntr-unul din cele două set-pieces memorabile ale filmului, cel cu băiețelul care cumpără īnghețată, Tati refuză demonstrativ să ne dea satisfacție. Băiețelul, pe care așa cum este construit cadrul de-abia īl putem vedea de după toneta de īnghețată, cumpără două īnghețate și pleacă. Inevitabil, spectatorul se așteaptă ca băiețelul să se īmpiedice cumva și scape una din īnghețate īn nisip. Ce face Tati este să īl pună să urce niște trepte, să traverseze o stradă, apoi să deschidă o ușa īnclinīnd una din īnghețate, pīnă cīnd ai zice că e musai să cadă, fără ca vreun strop de īnghețată să alunece pe jos, pentru ca ajuns la hotel să se bucure drept recompensă de īnghețată alături de prietena lui. Modul īn care Tati pune īn scenă toate aceste momente e īntrucītva o prefigurare a ceea ce Jonathan Rosenbaum avea să numească īn legătură cu Playtime (probabil capodopera lui Tati, deși la momentul apariției a constituit un eșec major comparativ cu Les vacances de Monsieur Hulot și Mon Oncle, ducīnd la ruinarea acestuia) democrația lui Tati. Un alt aspect definitoriu pentru stilul lui Jacques Tati, pe līngă umorul său personal și stilul vizual caracterizat de cadre lungi și īncadraturi īn plan mediu, īn defavoarea mult uzitatului plan detaliu folosit īn slapstick pentru a puncta liniile de forță ale gagurilor, este folosirea sunetului. Dacă vorbirea funcționează mai degrabă ca accesoriu pentru a creiona atmosfera nicidecum ca un cīrlig narativ -, sunetul, fie el sunet de ambiență accentuat īn mod exagerat de Tati, ca atunci cīnd Monsieur Hulot intră pentru prima dată īn hotel, aducīnd cu el o rafală de vīnt cu atīt mai răvășitoare cu cīt e īnsoțită de un vuiet azurzitor, fie sunet inventat de Tati cum e cazul anunțului pe un ton pițigăiat, atāt de distorsionat īncīt devine neinteligibil, care se aude īn gară īntr-una din primele secvențe ale filmului, dīnd naștere gagului cu oamenii care aleargă de la un peron la altul luīndu-se după ceea ce cred că īnțeleg din anunț, pierzānd de fiecare dată trenul care ajunge tocmai la linia de la care au plecat, este esențial umorului lui Tati. Drept dovadă stă faptul că pentru Les vacances de Monsieur Hulot, Tati a petrecut mai mult timp editīnd sunetul decīt pentru a turna filmul, revenind asupra acestuia și la mult timp după lansarea filmului, prima dată pentru a-l reedita īn 1963, apoi īn 1978 pentru a īnlocui tema muzicală originală a filmului compusă de Alain Romans (versiune pierdută astăzi) cu combinația de jazz care īl īnsoțește astăzi. Arătīnd spre temele centrale ale operei lui Tati, obsesia consumeristă, schimbările aduse de aceasta īn relațiile sociale și alienarea orașelor transformate de tehnologie și design-ul ultra modern, care aveau să se contureze cu adevărat īn Playtime, Les vacances de Monsieur Hulot rămīne īn ciuda micilor sale imperfecțiuni (cum am mai putea privi oare cu aceeași candoare micile imperfecțiuni ale domnului Hulot īnsuși dacă s-ar fi născut dintr-un demers desăvārșit ?) una din cele mai frumoase comedii din istoria cinematografului.
Film alb-negru subtitrat Format: mp4 Mărime: 635 Mbit Durată: 87 minute Rezoluție: 624/480p
ok.ru
sau gloria.tv
sau torrent + subtitrare fileshare
|
|